Tilbage til hverdagen

For AH Diagnostics, en førende leverandør af produkter til molekylærbiologisk og immunologisk forskning, har man oplevelsen af at Valcert har taget certificeringsprocessen ”tilbage til hverdagen”, som COO Helle Sørensen og projektleder Doreén Carstensen formulerede det.

Med kunder som de danske hospitaler, universiteter og store biotek samt pharma virksomheder, er der næsten ingen vej udenom certificeringen.
”Før virkede det som Mount Everest der stod foran os, en lang proces vi skulle igennem, og da vi ledte efter en samarbejdspartner i forhold til certificeringen, blev vi ofte mødt med en one-size-fits-all model”, fortæller Helle Sørensen.

Derfor har Helle og hendes kollega Doreén været særligt glade for samarbejdet med Valcerts auditor; ”han mødte os hvor vi er, og vi skulle ikke formulere og vedligeholde irrelevante politikker – kun de relevante. Det viste sig jo at systemet tillader at vi kan tilføje hen ad vejen, efterhånden som der opstår et behov” fortæller Doreén.
”Vi har fået et mere gennemskueligt system og beskrevet processer på en måde så de er skræddersyede til os – det er meget mere håndgribeligt for alle” fortsætter hun.

Ejerskab over processen

En af grundende til AH Diagnostics store succes med processen, er måden hele organisationen er gået ind i arbejdet: ”Alle har taget ejerskab over ISO og det nye Business Management System, fordi processen og opbygningen har taget afsæt i hverdagen i stedet for i et stort forkromet prædefineret system – det gør det meget mere forståeligt og håndgribeligt. Ligeledes har det gjort processen langt mere smidig” fortæller de. ”Processen frem til certificeringen og det daglige arbejde med vores Business Management System efter certificeringen har, både overfor kunder, leverandører og medarbejdere, tilføjet en masse værdi”. Dertil kommer at Valcerts auditor har været en god sparringspartner, som har hjulpet med det nødvendige fokus på deres processer.

Virksomheden har afdelinger i de øvrige nordiske lande samt flere internationale forbindelser, så som samarbejde med flere virksomheder fra USA. Derfor, har det været en fordel at compliance nu er sat i system på en håndgribelig måde. Compliance og eksterne krav er nu lette at opfylde og bliver understøttet af politikker, SOPs og instruktioner. Dette giver også et kvalitetsstempel til virksomheden.

 


Om AH Diagnostics:

AH Diagnostics sælger innovative produkter til brug i molekylærbiologisk og immunologisk forskning og -diagnostik. Alle vores produktspecialister har en relevant biologisk uddannelse som basis for deres specialeområde. Vores kompetencer er service, faglig viden og professionel sparring i relation til vores kunder. Dette prioriteres gennem løbende træning og opkvalificering af både vores produktspecialister og serviceteknikere. Vores vision er at være den foretrukne leverandør af innovative kvalitetsprodukter, udstyr og support inden for life science, diagnostik og laboratorieudstyr i de nordiske lande. AH diagnostics blev grundlagt i 1986 og har hovedkontor i Aarhus. I dag beskæftiger vi 52 ansatte fordelt på salgskontorer i hele Norden.